سوغات مشهد مقدس

1396/12/08 تعداد بازدید: 14754
print

 

 

 

زعفران و زرشک 

 

یکی از با ارزشترین محصولات کشاورزی ایران زعفران می‌باشد که این محصول در مناطق مرکزی و جنوبی خراسان کشت می‌شود وکشورمان در تولید این محصول در جهان در رتبه اول قرار دارد و معمولا گردشگران و زائران زعفران را همراه با زرشک تهیه می‌کنند. امروزه زعفران به صورت سرگل (ریز)، پوشال نگین (درشت) و با ریشه عرضه می‌شود و زرشک نیز دو نوع است اناری و پفکی (مجلسی) است. 

 

انواع خشکبار

 

خشکبارها از جمله تنقلاتی هستند که دارای ارزش غذایی فراوانی می‌باشند و آلو بخارا، آلوچه، لواشک، برگه هلو، انجیر خشک، نخود، توت خشک و کشمش و انواع تخمه را می‌توان نام برد.

 

ادویه هفت قلم

 

ادویه هفت قلم ادویه‌ای است که در بازارهای شهر مشهد بعنوان سوغات فروخته می‌شود. ادویه هفت قلم، مخلوطی از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه می‌باشد که ادویه هفت قلم بیشتر در آبگوشت و خورشت و غذاهای ایرانی استفاده می‌گردد. همچنین ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ نیز بعنوان سوغات برای گردشگران و زائران ارائه می‌گردد.

 

نقل و نبات و سوهان

 

نقل دارای انواع مختلفی است نقل گردویی، بادام زمینی، بادام درختی، گلاب، گشنیزی و زعفرانی است. نبات نیز محصولی است که دردو نوع شاخه‌ای و کاسه‌ای عرضه می‌شود و در واقع نبات از بلورهای شیره قند تهیه می‌شود. شکلات زنجفیلی و کاک رضوی از سوغات‌های شهر مشهد می‌باشند و در بین گردشگران و زائران جایگاه ویژه‌ای دارند.

 

انگشتر و زینت آلات فیروزه و عقیق

 

مرغوبترین فیروزه دارای رنگ آبی روشن است و از این سنگ در ساخت انواع گردنبند، انگشتر و زیورآلات دیگر استفاده می‌گردد و سه نوع عقیق در بازار وجود دارد عقیق ایرانی، عینی و هندی که بر روی این سنگ‌ها تراش‌های داده شده و بعد آن را جلا می‌دهند و زائران و گردشگران این زیورآلات را بعنوان سوغات تهیه می‌کنند.

 

عطریات

 

عطرهای با رایحه گل یاس سفید، گل یخ، گل بهار نارنج، زعفران، گل مریم، گل سنجد، گل کبری، گل نرگس و الهام بخش در فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر مشهد ارائه می‌گردد و عطر حرم، عطر گل محمدی و یاس از بهترین عطریات مذهبی می‌باشند.

سجاده، جا نماز، مهر و تسبیح

سجاده‌ها و جانمازها بیشتر از جنس ترمه و مخمل کاشان گلدوزی شده‌اند و مهرها نیز در اندازه و شکل‌های مختلف تولید شده و عرضه می‌گردد و تسبیح در جنس‌های مختلف عقیق، شاه مقصود، دلربا، فیروزه، ام البنین و کهربا ساخته و عرضه می‌گردد.

 

خلعت آخرت

خلعت آخرت، سوغات‌ای است که در دو نوع مردانه و زنانه وجود دارد و بر روی این خلعت‌ها با آب زعفران دعای چهل مومن، زیارت عاشورا، دعای دوازده امام، چهار قل، دعای جوشن کبیر و دعای نور نوشته شده است. خلعت آخرت بیشتر در اماکن مذهبی و عتبات عالیات و جایگاه‌های خاص بفروش می‌رسد.

 

نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به هتل هانی پارس می باشد
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط توسعه فناوری اطلاعات اینتک